Selecteer een pagina

Google Panda is op 25 september weer flink geupdate. Je snapt dat het hier niet gaat om die zwart-wit gevlekte bamboeknagers. Panda is een uitbreiding op het ranking algoritme van Google die in het voorjaar van 2014 van start ging. Het is in SEO-kringen de meest besproken verandering van het laatste jaar. Door de update van september wordt Panda verder geïntegreerd in de manier waarop Google websites rankt. Het doel is om websites van ‘hoge kwaliteit’ – zo noemt Google het – betere posities te geven in de zoekresultaten (SERP). Dat is allemaal leuk en aardig, maar hoe zorg je nu voor een website van hoge kwaliteit? En hoe weet je nu of Google het daarmee eens is? In dit artikel een aantal tips.

Google Panda is een uitbreiding van het ranking algoritme van zoekmachine Google; het is dus een extra factor die meeweegt in de ‘berekening’ van je positie in de zoekresultaten. Sinds Google de update dit voorjaar lanceerde heeft het zo’n 10% van de zoekopdrachten beïnvloed. Maar het blijft maar een klein onderdeeltje in het hele zoekmachinespeelveld. Wel is duidelijk dat het Google steeds meer gaat om inhoud en aanbieden van websites van hoge kwaliteit in de zoekresultaten. En dat ze steeds beter in staat zijn om dat te onderscheiden.

Hoge kwaliteit
Google is steeds beter in staat om onderscheid te maken tussen websites met een goede inhoud/gebruikerservaring en websites die alleen strak geoptimaliseerd zijn voor bepaalde algoritmes.

Zo zet jij stappen naar een website van hoge kwaliteit:

Stop met puur en alleen optimaliseren voor ranking

Natuurlijk blijft het belangrijk om je website te optimaliseren. Maar nu Google steeds meer lijkt te focussen op inhoud die relevant is voor de gebruiker, is (technische) optimalisatie niet meer het ultieme middel.

Start met het delen van relevante en inhoudelijke content

Dat je een product verkoopt snapt iedereen. Maar dat je snapt wat er speelt in de markt, dat je begrijpt welke vragen er leven bij klanten en dat je bijvoorbeeld vertelt over jouw manier van werken, wordt steeds belangrijker voor je ranking. Dat je laat zien dat je een betrouwbare partij bent, met de juiste kennis in huis en een unieke aanpak. Daarmee is het optimaliseren van je website meer op het vlak van (content)marketing komen te liggen.

Bied een prettige gebruikerservaring

Probeer je website zo in te richten dat gebruikers een prettige ervaring hebben. Door een duidelijke structuur, prettig leesbare inhoud en beschikbaarheid op mobiele ‘devices’ door de website ‘responsive’ te maken bijvoorbeeld. Maar ook door het simpel te houden, call-to-actions te benadrukken en door eenduidig te zijn op je pagina’s.

Verwijder weinigzeggende pagina’s

Een website is zo goed als de slechtste pagina. Panda kijkt ook naar slechte en weinigzeggende pagina’s. Veel van die pagina’s op een website zorgen voor een negatief resultaat in de ranking. Om te voorkomen dat je website wegzakt, is het goed om kritisch naar je webpagina’s te kijken. Pagina’s met weinig inhoud kun je vaak combineren of gewoon verwijderen. Andere pagina’s kun je soms beter herschrijven.

Wil je meer weten over de manier waarop Google naar websites kijkt? Google publiceerde een blogpost met 20 vragen die je een beter beeld geven van hoe de zoekmachinegigant naar jouw website kijkt. Lees het hier: http://googleproducts-nl.blogspot.nl/2011/05/over-kwaliteit-gesproken.html.