Selecteer een pagina

Een veiliger internet maken we met z’n allen. Dat is ook de overtuiging van bijvoorbeeld Google. Vandaar dat ze erg actief zijn in het ‘promoten’ van websites beveiligd met een ssl-certificaat. Die herken je aan het slotje en in plaats van http:// maken ze gebruik van https://. Andersom wordt je steeds vaker gewaarschuwd door je browser als je op een website bent zonder slotje. Waarom zou je moeten zorgen dat je website beveiligd is? In dit blog argumenten.

1. Met ssl is gevoelige informatie beter beschermd

Het hele doel van ssl is om informatie die verzonden wordt te beveiligen, zodat alleen de ontvanger het kan lezen en begrijpen. Dat gebeurt door middel van encryptie. Naast encryptie zorgt een ssl-certificaat ervoor dat er gecheckt wordt of de informatie die verzonden wordt wel naar de juiste server gaat. Zodoende worden creditcardgegevens, gebruikersnamen, wachtwoorden en andere gevoelige gegevens dus beter beschermd tegen hackers en geboefte dat er met je gegevens vandoor wil gaan.

2. SSL wekt vertrouwen

Steeds meer internetgebruikers raken er langzamerhand – gelukkig – van overtuigd dat het belangrijk is om je gegevens online te beschermen. Het slotje is daarbij een belangrijk punt. Het is een visuele ‘geruststelling’ voor de gebruiker en straalt uit dat je als bedrijf de veiligheid van je gebruiker serieus neemt. Je wilt je klanten toch laten weten dat je ze serieus neemt? Dan is een ssl-certificaat een goede stap om te laten zien dat je hun privacy en veiligheid van belang vindt.

3. Https verplicht

Als we kijken naar de wetgeving, lezen we dat een ‘verantwoordelijke legt passende technische en organisatorische maatregelen ten uitvoer om persoonsgegevens te beveiligen tegen verlies of tegen enige vorm van onrechtmatige verwerking.’ Er staat dus niet letterlijk dat je encryptie moet toepassen, maar omdat een ssl-certificaat helemaal niet duur is en eigenlijk voor iedereen beschikbaar, mag je ervan uitgaan dat deze technische maatregel valt binnen de plicht om gegevens te beveiligen. Dat geldt trouwens ook al voor een contactformulier.

4. Google op oorlogspad tegen non-ssl

Nu zie je al regelmatig een melding in je browser dat je verbinding niet veilig is en dat je dus niet op een https:// pagina bent. Dit jaar nog wordt deze melding in Chrome verder doorgevoerd. Je wordt dan gewaarschuwd op pagina’s waar je gegevens achter kunt laten. Volgende stap is de http:// websites helemaal blokkeren met een scherm waarin je expliciet gewaarschuwd wordt dat je een onveilige website benadert.

Een andere troef die Google al sinds 2014 uitspeelt in de strijd tegen non-ssl is dat het certificaat een ranking factor is voor zoekresultaten. Heb je https:// heb je dus een voordeel. Nu nog heel licht, maar gezien het belang dat Google hecht aan ssl-encryptie, zou dat in de nabije toekomst weleens een stuk groter kunnen worden!

Vandaag beginnen met ssl?

Dat kan. Er zijn vele mogelijkheden en die zijn echt niet allemaal schreeuwend duur. Sterker nog, er is zelfs een gratis alternatief! Dat is het project Let’s Encrypt. Dit project wordt ondersteund door een hele stapel grote spelers in de internetwereld en is een gratis, geautomatiseerde en open oplossing om je website te voorzien van een slotje.

Natuurlijk komt er wat werk kijken bij het juist implementeren van een certificaat. Daar helpen wij je graag bij! Neem contact op om een afspraak te maken!