Selecteer een pagina

Als je naar de statistieken kijkt van een gemiddelde website, zie je dat het percentage mobiel bezoek al tijden toeneemt en vaak veel hoger ligt dan desktop bezoek. Oké, het is afhankelijk van de branche, maar door de bank genomen bezoeken gebruikers een website vaker via mobiel dan desktop. En daar speelt Google nu op in. De zoekgigant stapt over van desktop-first naar mobile-first bij het indexeren van content. Naar alle waarschijnlijkheid gaat dat eind dit jaar of volgend jaar gebeuren.

Wat houdt dat in dan?

Bij het bepalen van de positie van een webpagina in de zoekresultatenpagina (SERP), kijkt Google naar inhoud en hoe de pagina is opgebouwd. Daarbij wordt ook nu nog rekening gehouden met hoe een pagina laadt, werkt en eruitziet op een normale computer; daarna wordt pas gekeken naar hoe een pagina werkt op mobiel. Dat noemen we desktop-first. Maar met steeds toenemend mobiel bezoek is het niet zo gek dat dit een keer omgedraaid wordt. Mobile-first dus. Dat is nogal een verschilletje. Ben jij al klaar voor mobile-first?

Al mijn bezoek komt via desktop, dus mobiel is voor mij niet relevant

Leuk uitspraak, ik hoor hem regelmatig voorbijkomen als we voorstellen om nu eens die mobiele website aan te pakken. Maar met de aanpassing van indexering wordt het ineens een ander verhaal. Want ook al heb je nauwelijks mobiel verkeer, je mobiele website is dan wel erg belangrijk. Dat was die al, want Google hield al langer rekening met mobielvriendelijke websites, maar nu gaat je mobiele versie zelf voor en wordt deze bepalend voor je positie. Maar los van dat: je wilt toch elke bezoeker, via mobiel of desktop, laten ervaren dat je een professionele organisatie bent? Met een houtje-touwtje oplossing voor mobiel lukt dat echt niet meer vandaag de dag.

Hoe bereid ik mezelf voor op mobile-first?

Het is goed om je voor te bereiden op mobile-first indexering. Daarbij zijn een aantal zaken belangrijk. Ten eerste natuurlijk dat je een mobiele versie van je website hebt. Deze moet goed geschikt zijn en vriendelijk in gebruik. Niet zeker of jouw website geschikt is voor mobiel? Google heeft een tooltje ontwikkeld binnen Google Search Console, waarmee je dat kunt checken. Je voert je url in en je ziet meteen of je website mobielvriendelijk is.

Wil je echt aan de slag met het verbeteren van je mobiele website? Dan kun je veel informatie halen uit Google Search Console. Daar vind je allerhande informatie over hoe je je website kunt optimaliseren. Ook op andere gebieden dan mobiel trouwens. Binnen Search Console is een schat aan informatie te vinden waarmee je je website kunt optimaliseren.

Uiteraard helpen wij je graag bij het mobielvriendelijk maken van je website. Onze insteek daarbij is coffee-first. Neem contact op voor die kop koffie.